Gezondheid

Triggerpoints en foamrollen

Triggerpoints kunnen je behoorlijk belemmeren met je favoriete sport of in het dagelijks leven. Deze pijnlijke punten kunnen stijve spieren, kleine pijntjes of zelfs blessures veroorzaken. Redenen genoeg om ze dus een keer goed aan te pakken met de foamroller.

Hoe werkt de foamroller?

De foamroller is een goede massagetechniek om de triggerpoints te verwijderen. Triggerpoints zijn verhardingen of knoopjes in de spieren. Door deze punten langzaam te masseren, merkt u dat de doorbloeding in je spieren verbetert. Dit betekent dat de triggerpoint langzaam verdwijnt. Door een betere doorbloeding heeft u minder last van stijve spieren, wordt je flexibiliteit dus beter waardoor je minder kans hebt op blessures.

Op het moment dat je bewust bent van alle triggerpoints in je lichaam, is het tijd om ze aan te pakken. Bij deze een manier om ze te verwijderen:

1. Zoek een triggerpoint die u wilt behandelen
2. Beweeg de foamroller 10 á 15 keer langzaam over de triggerpoint heen (geef een lichte druk mee aan de foamroller)
3. Neem 30 seconden rust of pak een andere triggerpoint aan.

Indien de bovenstaande manier voor jou niet werkt, houd je de foamroller 30 seconden op de triggerpoint.

Hoe ga ik met de foamroller aan de slag?

Het is van belang dat je weet waarmee je bezig bent. Op internet staan genoeg oefeningen waar je gebruik van kunt maken. Geef je zelf de tijd om de oefeningen goed uit te voeren. Dit is namelijk erg belangrijk.

Het kan zijn dat je de eerste behandeling als pijnlijk ervaart. Dit is geen enkel probleem als de pijn maar niet boven je pijngrens uitstijgt. Meestal is de pijn onschuldig en is dit juist een indicatie dat de triggerpoint aan het verdwijnen is.

Comments are closed.

Powered by: Wordpress